2 SAĞLIK HİZMET YÖNETİMİ

DİYALİZ HİZMETLERİ

SAĞLIK HİZMETİ YÖNETİMİ

 

DİYALİZ HİZMETLERİ

325

Diyaliz hastaları için ulaşım hizmeti verilmelidir.

10

Ulaşım hizmeti için araç tahsis edilmelidir.

 

Diyaliz ünitesine yönelik fiziki düzenleme yapılmalıdır.

10

Kadın ve erkek hastalar için ayrı olmak üzere hasta giyinme odaları bulunmalıdır.

 

Hastaların elbiselerini ve değerli eşyalarını koyabilecekleri kilitli dolap bulunmalıdır.

 

Hastalar için tuvalet ve lavabo bulunmalı,

 

oTuvaletler kadın ve erkek hastalar için ayrı olmalı,

 

▪Özürlülerin de yararlanabileceği şekilde düzenlenmiş olmalı,

 

oTuvaletlerin kapıları dışarı doğru açılmalıdır.

 

Hastalar için dinlenme alanı bulunmalıdır.

 

Hassas tartı sistemi bulunmalı,

 

oTartı tekerlekli sandalyenin çıkabileceği şekilde olmalıdır.

 

Diyaliz makinelerinin teknik bakımları düzenli olarak yapılmalıdır.

 

Diyaliz ünitesinde üretilen saf suyun kontrolüne yönelik düzenleme yapılmalıdır.

10

Üretilen saf su için günlük olarak;

 

oSaflaştırılmış su iletkenliği,

 

oSu sertliği,

 

oKlor miktarı,

 

oAsitlik-alkalilik (saf su-ham su) özelliği kontrol edilmelidir.

 

Arıtma sonrası su örnekleri;

 

oBakteriyolojik yönden üç ayda bir,

 

oEndotoksin ve kimyasal yönden altı ayda bir değerlendirilmelidir.

 

▪Mikrobiyal kontaminasyon, saf su için 100 CFU/ml altında, ultra saf diyaliz sıvısı için 0,1 CFU/ml altında olmalıdır.

 

▪ Bakteriyel endotoksinler, saf su için 0.25 IU/ml altında, ultra saf diyaliz sıvısı için 0,03 IU/ml altında olmalıdır.

 

Diyaliz tedavisi gören hastaların tedavileri kontrol altına alınmalıdır.

15

Her hasta için ayrı takip/gözlem formu hazırlanmalıdır.

 

Hastaların ayda en az bir defa tıbbî muayeneleri Hemodiyaliz Sorumlu Uzman Hekimi tarafından yapılmalıdır.

 

Her ayın başında diyaliz hastalarının kt/v veya URR değerleri hesaplanmalı,

 

oDeğerlerin düşük olması durumunda, yapılan neden-sonuç analizleri ile iyileştirmeye yönelik çalışmalar hasta dosyasına kaydedilmelidir.

 

Hastalar sorumlu hekim tarafından tedavi seansı sırasında tıbbi yönden izlenmeli,

 

oHer diyaliz seansında hastanın dosyasına gözlem notu kaydedilmelidir.

 

Diyaliz tedavisi gören hastalara tedavinin gerektirdiği hususlarda eğitimler verilmelidir. Bu eğitimlerde hastanın;

 

oKlinik durumu,

 

oUyması gereken kurallar,

 

oKullanması gereken ilaçlar,

 

oBeslenmede dikkat etmesi gereken hususlar,

 

oKurallara uymaması durumunda oluşabilecek riskler yer almalıdır.

 

Diyaliz ünitesinde enfeksiyonların kontrolü ve önlenmesine yönelik düzenleme yapılmalıdır.

15

Diyaliz makinelerinin dezenfeksiyon işlemleri yapılmalı,

 

oDezenfeksiyon işlemi her diyaliz seansı sonrasında yapılmalı,

 

oDezenfeksiyon işlemi kayıt altına alınmalı,

 

▪Dezenfeksiyon işlemini yapan görevlinin adı, soyadı, imzası,

 

▪İşlemin yapıldığı tarih/saat, süresi,

 

▪İşlemde kullanılan dezenfektanın kimyasal adı kayıt edilmelidir.

 

Enfekte hastaların diyaliz işlemine yönelik düzenleme yapılmalı,

 

oEnfekte hastalar için kullanılan malzemeler ayrılmalı ve tanımlanmalı,

 

oHBYSAg (+) ve HCV Ab (+) hasta için kullanılan makineler tanımlanmalı,

 

oHBYSAg (+) hastalar için ayrı bir oda tahsis edilmeli,

 

▪ Oda için enfekte hasta odası olduğunu belirten bir tanımlama yapılmalı, uygulama ve işaretlemeler personel tarafından bilinmelidir.

 

Diyaliz hastalarının aşıları düzenli olarak yapılmalı,

 

oTüm diyaliz hastalarına Hepatit B aşısı yapılmalı,

 

▪Anti-HBYS titresi takip edilmeli,

 

▪Gerektiğinde rapel aşı uygulanmalıdır.

 

İlaç hazırlama işlemi, hasta tedavi alanlarının dışında temiz bir alanda yapılmalıdır.

10

İlaç ve kit muhafaza edilen buzdolaplarının sıcaklık takipleri yapılmalıdır.

10

Buzdolaplarının içinde bulunan malzemelere göre sıcaklık takibi yapılmalıdır.

 

Hasta Başı Test Cihazlarının (HBTC) kullanımı düzenlenmelidir.

15

HBTC’nin kullanıldığı bölümlerde sorumlular belirlenmelidir.

 

HBTC’nin envanteri tutulmalıdır.

 

HBTC’nin bakımı ve temizliği yapılmalıdır.

 

HBTC için kalibrasyon ve kalite kontrol testleri çalışılmalı ve kayıt altına alınmalı,

 

oKalite kontrol sonuçlarında uygunsuzluk tespit edilmesi halinde düzeltici önleyici faaliyet başlatılmalıdır.

 

HBTC’yi kullanacak çalışanlara;

 

oÇalışılacak testlerin preanalitik, analitik ve postanalitik evrelerinde dikkat edilmesi gereken hususlar,

 

oKalibrasyon ve kalite kontrol sonuçlarının değerlendirilmesi,

 

oCihazın temizliği ve bakımı hakkında eğitim verilmelidir.

 

HBTC'de çalışılmış olan tüm test sonuçları, hasta dosyasına kayıt edilmelidir.

 

İlaçların güvenli uygulanmasına yönelik düzenleme yapılmalıdır.

15

Tedavi planı hekim tarafından yazılmalı, kaşelenmeli ve imzalanmalı,

 

o Tedavi planı; ilacın tam adını, uygulama zamanını ve dozunu, uygulama şeklini ve veriliş süresini içermelidir.

 

Hemşire hekimin tedavi planını hemşire gözlem formuna kaydetmelidir.

 

Tedavi sürecindeki ilaçlar hastaya hemşire tarafından uygulanmalı,

 

o Stajyerlerin ilaç uygulamaları da hemşire gözetiminde olmalıdır.

 

İlaçların karışmasını engellemeye yönelik düzenleme yapılmalıdır.

15

İlaç isimleri kısaltılarak yazılmamalıdır.

 

Yazılışı, okunuşu, ambalajı birbirine benzeyen ilaçların listeleri hazırlanmalı,

 

o Listeler kullanım alanında bulunmalıdır.

 

Yazılışı, okunuşu, ambalajı birbirine benzeyen ilaçların dolaplardaki yerleşimi ayrı raflarda yapılmalıdır.

 

Yeşil ve kırmızı reçeteye tabi ilaçlara yönelik düzenleme yapılmalıdır.

10

Yeşil ve kırmızı reçeteye tabi ilaçlar kilitli alanlarda bulundurulmalıdır.

 

Yeşil ve kırmızı reçeteye tabi ilaçların devir teslimi yapılmalıdır. Devir teslim kayıtlarında;

 

o İlacın hangi hastaya kaç adet kullanıldığı,

 

o İlacın kullanıldığı tarih,

 

o İlacı kimin uyguladığı,

 

o Kime kaç adet ilaç teslim edildiği,

 

Teslim alan ve teslim edenlerin imzaları bulunmalıdır.

 

Advers Etki Bildirimi ile ilgili düzenleme yapılmalıdır.

15

Ciddi ve beklenmeyen advers etkiler farmakovijilans sorumlusuna bildirilmelidir.

 

Kan ve/veya kan ürünleri için istem formu doldurulmalıdır.

10

Kan ve/veya kan ürünleri istem formunda;

 

o Hastanın;

 

▪Adı ve soyadı,

 

▪Protokol numarası,

 

▪Tedavi gördüğü bölüm,

 

▪Tanısı,

 

▪Kan grubu

 

▪Transfüzyon endikasyonu,

 

o Hastaya daha önce transfüzyon yapılıp yapılmadığı,

 

o Hasta kadın ise daha önce doğum yapıp yapmadığı,

 

o Kan ve/veya kan ürününün istem gerekçesi,

 

o Hazırlanacak kan ve/veya kan ürününün türü ve miktarı,

 

o Planlanan veriliş süresi,

 

o Hekim kaşesi ve imzası yer almalıdır.

 

Transfüzyon sürecinin güvenliğini sağlamaya yönelik düzenleme yapılmalıdır.

15

Transfüzyon öncesi, çapraz karşılaştırma test sonucu ile hasta bilgileri iki sağlık çalışanı tarafından doğrulanmalıdır.

 

Transfüzyondan hemen önce, iki sağlık çalışanı tarafından;

 

o Hastanın kimliği,

 

o Kan ve/veya kan ürününün türü ve miktarı,

 

o Ürünün planlanan veriliş süresi doğrulanmalıdır.

 

Transfüzyonun ilk 15 dakikası sağlık çalışanı tarafından gözlenmelidir.

 

Transfüzyon boyunca her 30 dakikada bir hastanın vital bulguları izlenmelidir.

 

Hastanın güvenli transferi sağlanmalıdır.

15

Çalışanlar tarafından kişisel koruyucu ekipman kullanılmalıdır.

15

Bölüm bazında kullanılması gereken kişisel koruyucu ekipman belirlenmelidir.

 

Kişisel koruyucu ekipman çalışma alanlarında ulaşılabilir olmalıdır.

 

Kişisel koruyucu ekipman kullanımı konusunda çalışanlara eğitim verilmelidir.

 

Acil müdahale seti bulunmalıdır.

15

Sağlık hizmeti sunum alanlarında acil müdahale seti bulunmalıdır.

 

Bölümler acil müdahale setinde bulunması gereken ilaç, malzeme ve cihazları belirlemelidir.

 

İlaç ve malzemelerin minimum ve maksimum stok seviyeleri belirlenmelidir.

 

Minimum ve maksimum stok seviyeleri takip edilmelidir.

 

İlaç ve malzemelerin miat takibi yapılmalıdır.

 

Tıbbi cihazların yönetimine yönelik düzenleme yapılmalıdır.

15

Tıbbi cihazların bölüm bazında envanteribulunmalıdır.

 

Tıbbi cihazların bakım, onarım, ölçme, ayar ve kalibrasyonlarına yönelik plan bulunmalı,

 

oPlan dahilinde cihazların ölçme, ayar ve kalibrasyonları yapılmalıdır.

 

Kalibrasyonu yapılan cihazların kalibrasyon etiketi bulunmalıdır. Etikette;

 

oKalibrasyonu yapan firmanın adı,

 

oKalibrasyon tarihi,

 

oGeçerlilik süresi,

 

oSertifika numarası bulunmalıdır.

 

Hastanenin temizliğine yönelik düzenleme yapılmalıdır.

15

Bölüm bazında temizlik planı bulunmalıdır.

 

Risk düzeylerine göre temizlik kuralları belirlenmelidir.

 

Temizlik malzemeleri ve malzemelerin kullanımı ile ilgili kurallar belirlenmelidir.

 

Tüm kapalı ve açık alanların temizlikleri kontrol edilmelidir.

 

oKontrol aralıkları,

 

oKontrol sorumluları belirlenmelidir.

 

Kişisel temizlik alanlarına yönelik düzenleme yapılmalıdır.

15

Kişisel temizlik alanlarının kapıları dışarı doğru açılmalıdır.

 

Kişisel temizlik alanlarının temizliği sağlanmalıdır.

 

Kişisel temizlik alanlarında temizlik malzemeleri bulundurulmalı,

 

oSıvı sabun, kâğıt havlu, tuvalet kâğıdı ve poşetli çöp kutusu bulundurulmalıdır.

 

Sıvı sabun kaplarının üstüne ekleme yapılmamalı,

 

oBoşalan sabunluk yıkanıp iyice kurutulduktan sonra tekrar doldurulmalıdır.

 

Hasta mahremiyetini sağlamaya yönelik düzenlemeler bulunmalıdır.

10

Hasta yatakları kullanıma hazır olmalıdır.

10

Çarşaf, nevresim ve yastık kılıfları temiz ve ütülü olmalıdır.

 

Çarşaf, nevresim ve yastık kılıfı her gün ve gerektiğinde değiştirilmelidir.

 

El hijyenini sağlamaya yönelik malzeme bulunmalıdır.

15

Sağlık hizmeti sunulan alanlarda alkol bazlı el antiseptikleri bulunmalıdır.

 

Her yatak başında alkol bazlı el antiseptik solüsyonları bulunmalıdır.

 

Atıkların kaynağında ayrıştırılmasına yönelik düzenleme yapılmalıdır.

15

Her bölüm için atıklar belirlenmelidir.

 

Uygun atık kutuları kullanılmalıdır.

 

Laboratuvara gönderilecek örneklere yönelik düzenleme yapılmalıdır.

10

Örnekler için bölüm bazında örnek toplama alanı belirlenmelidir.

 

o Örnekler düzenli bir şekilde muhafaza edilmelidir.

 

22 Kasım 2023