2 SAĞLIK HİZMET YÖNETİMİ

YÖNETİM HİZMETLERİ

KURUMSAL HİZMET YÖNETİMİ

 

YÖNETİM HİZMETLERİ

950

Kalite Yönetim Birimi bulunmalıdır.

15

Kalite yönetim direktörü belirlenmelidir.

 

Kalite yönetim biriminin çalışma ofisi olmalıdır.

 

Kalite yönetim birimi;

 

o HKS çerçevesinde yürütülen çalışmaların koordinasyonunu sağlamalı,

 

o Bölüm hedeflerine yönelik, bölüm tarafından yapılan analiz sonuçlarını değerlendirmeli,

 

o Öz değerlendirmeleri yönetmeli,

 

o Hasta ve çalışan anket sonuçlarını değerlendirmeli,

 

o HKS çerçevesinde hazırlanan;

 

▪Yazılı düzenlemeleri kontrol etmeli,

 

▪Yazılı düzenlemelerin revizyonunu takip etmeli,

 

o Hizmet sunumuna yönelik istatistiki bilgileri değerlendirmeli,

 

o HKS çerçevesinde belirlenen komitelere üye olarak katılmalıdır.

 

HKS’nin uygulanmasına yönelik bölüm kalite sorumluları belirlenmelidir.

15

Sorumlular kalite yönetim direktörü ile koordineli çalışmalıdır.

 

Bölüm hedeflerine ilişkin analizler sorumlular tarafından yapılmalı ve kalite yönetim birimine bildirilmelidir.

 

Sorumlular bölümlerde yürütülen düzeltici-önleyici faaliyetleri takip etmelidir.

 

HKS kapsamında hedefler belirlenmelidir.

15

Hedefler üst yönetim, bölüm yöneticilerinin ve bölüm kalite sorumlularının katılımıyla belirlenmelidir.

 

Hedeflere ilişkin dönemsel değerlendirmeler yapılmalıdır.

 

HKS’ye ilişkin öz değerlendirme yapılmalıdır.

20

Her dönem en az bir öz değerlendirme yapılmalıdır.

 

Öz değerlendirme kalite yönetim biriminin yönetiminde yapılmalı,

 

o Öz değerlendirme tüm HKS bölümlerini kapsamalı,

 

o Öz değerlendirme planı hazırlanmalı,

 

▪Öz değerlendirme takvimi hazırlanmalı,

 

▪Öz değerlendirme ile ilgili ekip/ekipler belirlenmeli,

 

▪Öz değerlendirme takvimi hakkında bölümler önceden bilgilendirilmelidir.

 

Öz değerlendirme sonucunda tespit edilen uygunsuzluklar kalite yönetim birimi tarafından üst yönetime rapor edilmelidir.

 

Hastane yönetimi, hizmet sunumuna yönelik tüm bölüm sorumluları ile değerlendirme toplantıları yapmalıdır.

15

Bölüm bazında belirlenen hedefler ve öz değerlendirme sonuçları değerlendirilmelidir.

 

Değerlendirme toplantıları her dönem en az bir kez yapılmalıdır.

 

HKS'de yer alan yazılı düzenlemelere yönelik düzenleme bulunmalıdır.

10

Yazılı düzenlemelerin formatı belirlenmeli,

 

o Yazılı düzenlemeler belirlenmiş bir kodlama sistemine göre tanımlanmalı,

 

o Yazılı düzenlemenin adı,

 

o Yürürlük tarihi,

 

o Revizyon numarası ve revizyon tarihi bulunmalıdır.

 

Yazılı düzenlemeler, ilgili bölüm tarafından hazırlanmalıdır.

 

Yazılı düzenlemeler güncel olmalı,

 

o Bir önceki versiyon uygulamadan kaldırılmalıdır.

 

Yazılı düzenlemeler kalite yönetim direktörü tarafından kontrol edilmelidir.

 

Yazılı düzenlemeler üst yönetim tarafından onaylanmalıdır.

 

Yazılı düzenlemeler intranet ortamında ve/veya basılı kontrollü kopya olarak yayınlanmalı,

 

o Yazılı düzenlemelere ilgili bölüm tarafından ulaşılabilmeli,

 

▪Basılı kontrollü kopyalar asılmamalıdır.

 

Dış kaynaklı dokümanlara yönelik düzenleme yapılmalıdır.

10

Dış kaynaklı dokümanlar belirlenmelidir.

 

Dış kaynaklı dokümanlar güncel olmalı,

 

o Güncelliğin nasıl sağlanacağı belirlenmelidir.

 

Panolara asılan dokümanlara yönelik düzenleme yapılmalıdır.

10

Panolar için alanlar belirlenmelidir.

 

Panolara asılabilecek dokümanlar tanımlanmalı,

 

o Tanımlanan dokümanlar belirlenen alanlar dışına asılmamalı,

 

o Panolar ve asılı dokümanlar görüntü kirliliği oluşturmayacak şekilde düzenlenmelidir.

 

Dokümanların asılma kuralları belirlenmeli,

 

o Yayınlanacak dokümanlara nasıl onay verileceği,

 

o Dokümanların ne kadar süre asılı kalacağı belirlenmelidir.

 

İlaç ve kitlerin muhafaza edildiği buzdolaplarının sıcaklık takipleri yapılmalıdır.

10

Buzdolaplarının içinde bulunan malzemelere göre sıcaklık takibi yapılmalıdır.

 

Hasta Başı Test Cihazlarının (HBTC) kullanımı düzenlenmelidir.

15

HBTC’nin kullanıldığı bölümlerde sorumlular belirlenmelidir.

 

HBTC’nin envanteri tutulmalıdır.

 

HBTC’nin bakımı ve temizliği yapılmalıdır.

 

HBTC için kalibrasyon ve kalite kontrol testleri çalışılmalı ve kayıt altına alınmalı,

 

oKalite kontrol sonuçlarında uygunsuzluk tespit edilmesi halinde düzeltici önleyici faaliyet başlatılmalıdır.

 

HBTC’yi kullanacak çalışanlara;

 

oÇalışılacak testlerin preanalitik, analitik ve postanalitik evrelerinde dikkat edilmesi gereken hususlar,

 

oKalibrasyon ve kalite kontrol sonuçlarının değerlendirilmesi,

 

oCihazın temizliği ve bakımı hakkında eğitim verilmelidir.

 

HBTC'de çalışılmış olan tüm test sonuçları, hasta dosyasına kayıt edilmelidir.

 

Hastaneye ve hastane içindeki bölümlere ulaşımı kolaylaştırıcı düzenlemeler yapılmalıdır.

10

Hastane dışında hastaneye ulaşımı sağlayacak yönlendirme işaretleri bulunmalıdır.

 

Hastane krokileri bulunmalı,

 

o Bina girişlerinde ana hizmet birimlerini gösteren genel krokiler,

 

o Kat girişleri veya asansör çıkışlarında ise kat krokileri bulunmalıdır.

 

Yönlendirme işaretleri bulunmalı,

 

o Yönlendirme işaretleri okunabilir ve işlevsel olmalıdır.

 

Hastalara hizmet verilen alanlar iletişime açık bir şekilde düzenlenmelidir.

15

Sonuç alma, numune kabul, kayıt, halkla ilişkiler hizmet noktalarında hasta ve çalışan arasında fiziksel bariyer (camekân, pencere, demir parmaklık, yükseklik) bulunmamalıdır.

 

Hastanenin internet ortamında tanıtımına yönelik düzenleme yapılmalıdır.

10

Hastanenin web sayfası olmalıdır. Web sayfasında asgari;

 

o Hastaneye ulaşım ve hastane iletişim bilgileri,

 

o Hastanenin hizmet verdiği bölüm ve branşlar,

 

o Hekimlere ait uzmanlık dalları ve varsa uzmanlık dalına ilişkin spesifik ilgi alanları,

 

o Randevu alma bilgileri,

 

o Tetkik sonuçlarına ulaşım alanı,

 

o Çalışanların, hastaların ve yakınlarının görüşlerini bildirebileceği alanlar,

 

o Ziyaret saatleri ve ziyaretçilerin uyması gereken kurallar,

 

o Refakatçilerin uyması gereken kurallar,

 

o Anlaşmalı oldukları kurum bilgileri bulunmalıdır.

 

Web sayfasında yer alan bilgiler güncel olmalıdır.

 

Komite toplantılarının yönetimine ilişkin düzenlemeler yapılmalıdır.

10

Katılımcılar toplantı öncesi bilgilendirilmelidir. Bu bilgilendirme;

 

o Toplantı yöneticisi ve katılımcılarını,

 

o Toplantı gündemi ve süresini,

 

o Toplantı yeri ve zamanını kapsamalıdır.

 

Toplantıya dair kayıtlar tutulmalıdır.

 

Hasta Güvenliği Komitesi bulunmalıdır.

20

Hasta Güvenliği Komitesinde;

 

o Tıbbi, idari ve hemşirelik hizmetleri yöneticilerinden birer temsilci, kalite yönetim direktörü, cerrahi branş uzmanı, dahili branş uzmanı, laboratuvar branş uzmanı, anesteziyoloji ve reanimasyon branş uzmanı,hastane bilgi sistem sorumlusu ve eczacı yer almalıdır.

 

Komitenin görev alanı asgari;

 

o Hastaların doğru kimliklendirilmesi,

 

o Çalışanlar arasında etkili iletişim ortamının sağlanması,

 

o Güvenli ilaç uygulamalarının sağlanması,

 

o Transfüzyon güvenliğinin sağlanması,

 

o Radyasyon güvenliğinin sağlanması,

 

o Düşmelerden kaynaklanan risklerin azaltılması,

 

o Güvenli cerrahi uygulamalarının sağlanması,

 

o Tıbbi cihaz güvenliğinin sağlanması konularını kapsamalıdır.

 

Gerektiğinde düzeltici-önleyici faaliyetleri başlatmalıdır.

 

Düzenli aralıklarla toplanmalıdır.

 

Çalışanlara konu ile ilgili eğitim düzenlemelidir.

 

Çalışan güvenliği komitesi bulunmalıdır.

20

Çalışan Güvenliği Komitesinde;

 

o Tıbbi, idari ve hemşirelik hizmetleri yöneticilerinden birer temsilci, kalite yönetim direktörü, bir hekim, enfeksiyon hemşiresi, güvenlik amiri, psikiyatrist veya psikolog veya sosyal hizmet uzmanı ve diğer meslek gruplarından (laboratuvar teknisyeni, anestezi teknisyeni, radyoloji teknisyeni) bir temsilci yer almalıdır.

 

Komitenin görev tanımı asgari;

 

o Çalışanların zarar görme risklerinin azaltılması,

 

o Riskli alanlarda çalışanlara yönelik gerekli önlemlerin alınması,

 

o Fiziksel şiddete maruz kalınma risklerinin azaltılması.

 

o Kesici delici alet yaralanma risklerinin azaltılması,

 

o Kan ve vücut sıvılarıyla bulaşma risklerinin azaltılması,

 

o Sağlık taramalarının yapılması konularını kapsamalıdır.

 

Düzenli aralıklarla toplanmalıdır.

 

Gerektiğinde düzeltici-önleyici faaliyetleri başlatmalıdır.

 

Çalışanlara konu ile ilgili eğitim düzenlemelidir.

 

Eğitim Komitesi bulunmalıdır.

20

Eğitim Komitesinde;

 

o Tıbbi, idari ve hemşirelik hizmetleri yöneticilerinden birer temsilci, kalite yönetim direktörü, bir hekim, bir hemşire, psikolog veya sosyal hizmet uzmanı yer almalıdır.

 

Komite;

 

o Hizmet kalite standartları eğitimi,

 

o Hizmet içi eğitimler,

 

o Uyum eğitimleri,

 

o Hastalara yönelik eğitimleri planlamalıdır.

 

Komite, düzenli aralıklarla toplanmalıdır.

 

Tesis güvenliği komitesi bulunmalıdır.

20

Tesis Güvenliği Komitesinde;

 

o Tıbbi, idari ve hemşire hizmetleri yöneticilerinden birer temsilci, kalite yönetim direktörü, teknik servis sorumlusu, hastane güvenlik amiri, afet ve acil durum yönetimi sorumlusu ve tıbbi cihaz yönetimi sorumlusu yer almalıdır.

 

Komitenin görev tanımı asgari;

 

o Bina turlarından elde edilen verilerin değerlendirilmesi,

 

o Hastane alt yapı güvenliğinin sağlanması,

 

o Kurumda can ve mal güvenliğinin sağlanması,

 

o Acil durum ve afet yönetimi çalışmaları,

 

o Atık yönetimi çalışmaları,

 

o Tıbbi cihazların bakım, onarım, ölçme, ayar ve kalibrasyon planlarını ve kalibrasyonlarının yapılması,

 

oTehlikeli maddelerin yönetimi konularını kapsamalıdır.

 

Düzenli aralıklarla toplanmalıdır.

 

Gerektiğinde düzeltici-önleyici faaliyetleri başlatmalıdır.

 

Güvenlik raporlama sistemine yönelik düzenleme yapılmalıdır.

20

Güvenlik raporlama sistemi kurulmalıdır.

 

o Olay bildirimleri kalite yönetim birimine yapılmalı,

 

o Kalite yönetim birimi olay bildirimlerini değerlendirerek ilgili komitelere iletmeli,

 

o Komiteler olay bildirimi ile ilgili kök neden analizi yapmalı,

 

o Düzeltici önleyici faaliyet başlatılmalı,

 

o Olay bildirimine ilişkin analiz sonuçları ve yapılan faaliyetler kalite yönetim birimine gönderilmelidir.

 

Bildirimi yapılacak olaylar asgari;

 

o İlaç güvenliği,

 

o Transfüzyon güvenliği,

 

o Cerrahi güvenlik,

 

o Hastaların düşmesi,

 

o Kesici-delici alet yaralanmaları,

 

o Kan ve vücut sıvıları ile temas konularını kapsamalıdır.

 

Bildirimi yapılan olaylar ile ilgili gerektiğinde düzeltici-önleyici faaliyetler başlatılmalıdır.

 

Güvenlik raporlama sistemine yönelik eğitimler verilmelidir.

 

Hasta kimliğinin doğrulanmasına ilişkin yazılı düzenleme bulunmalıdır.

5

Yazılı düzenleme;

 

o Hastaya hangi renk kimlik tanımlayıcının kullanılacağı,

 

o Kimlik tanımlayıcının hangi durumlarda değiştirileceği,

 

o Hasta ve ailesinin kimlik tanımlayıcılar konusunda nasıl bilgilendirileceği,

 

o Hasta kimliğinin nasıl doğrulanacağı konularını kapsamalıdır.

 

Hasta kimliğinin doğrulanmasına yönelik düzenlemeler yapılmalıdır.

20

Yatışı yapılan her hastada beyaz renkli kimlik tanımlayıcı kullanılmalıdır.

 

o Alerjik hastalarda ise sadece kırmızı renkli kimlik tanımlayıcı kullanılmalı,

 

o Kimlik tanımlayıcı barkotlu olmalı,

 

o Kimlik tanımlayıcıda; protokol numarası, hasta adı–soyadı, doğum tarihi (gün/ay/yıl) bilgileri yer almalı,

 

Tanı ve tedavi için yapılacak tüm işlemlerde hasta kimliği doğrulanmalıdır.

 

Psikiyatri klinik hastaları için kullanılacak kimlik tanımlayıcısı hastane tarafından belirlenmelidir.

 

Doğum sırasında kız bebeklere pembe, erkek bebeklere mavi kimlik tanımlayıcı kullanılmalıdır.

 

o Aynı seri numaralı anne-bebek kimlik tanımlayıcısı kullanılmalı,

 

o Annedeki beyaz kimlik tanımlayıcı bebeğin cinsiyetine göre belirlenen kimlik tanımlayıcı ile değiştirilmeli,

 

o Bebeğin kimlik tanımlayıcısında; annenin adı-soyadı, bebeğin doğum tarihi (gün/ay/yıl) bilgileri ve anne veya bebeğin protokol numarası bulunmalıdır.

 

Sağlık çalışanları, kimlik tanımlayıcıların kullanımı ve hasta kimliğinin doğrulanması konusunda eğitilmelidir.

 

İlaç yönetimine yönelik yazılı bir düzenleme bulunmalıdır.

5

Yazılı düzenleme;

 

o Hastanın beraberinde getirdiği ilaçların yönetimini,

 

o Hastanın yatış sürecinde kullanmaya devam edeceği ilaçların yönetimini,

 

o Hastanın taburcu olduktan sonraki süreçte kullanacağı ilaçların yönetimini,

 

o Yeşil ve kırmızı reçeteye tabi ilaçların yönetimini,

 

o İlaç güvenliğini sağlamaya yönelik tedbirleri,

 

o İlaç güvenliği ile ilgili hataların gerçekleşmesi durumunda yapılacakları,

 

o İlaçla ilgili istenmeyen reaksiyon geliştiğinde yapılacakları kapsamalıdır.

 

Hastanın beraberinde getirdiği ilaçların yönetimine ilişkin düzenleme bulunmalıdır.

15

Hastanın beraberinde getirdiği ilaçlar hemşire tarafından teslim alınmalıdır.

 

Teslim alınan ilaçların miat kontrolü yapılmalı,

 

Hastanın beraberinde getirdiği ilaçlar hekimi tarafından kontrol edilmelidir.

 

Hastanın beraberinde getirdiği ilaçlar hemşire tarafından uygulanmalıdır.

 

İlaçların güvenli uygulanmasına yönelik düzenleme yapılmalıdır.

15

İlaçlar, kapalı kaplarda ve kişiye özel olarak hazırlanmalı,

 

o Kaplarda hastaların kimlik tanımlayıcı bilgileri bulunmalıdır.

 

Tedavi planı hekim tarafından yazılmalı, kaşelenmeli ve imzalanmalı,

 

o Tedavi planı; ilacın tam adını, uygulama zamanını ve dozunu, uygulama şeklini ve veriliş süresini içermelidir.

 

Hemşire hekimin tedavi planını hemşire gözlem formuna kaydetmelidir.

 

İlaçlar hastaya hemşire tarafından uygulanmalı,

 

o Stajyerlerin ilaç uygulamaları da hemşire gözetiminde olmalıdır.

 

İlaçların karışmasını engellemeye yönelik düzenleme yapılmalıdır.

15

İlaç isimleri kısaltılarak yazılmamalıdır.

 

Yazılışı, okunuşu, ambalajı birbirine benzeyen ilaçların listeleri hazırlanmalı,

 

o Listeler kullanım alanında bulunmalıdır.

 

Yazılışı, okunuşu, ambalajı birbirine benzeyen ilaçların dolaplardaki yerleşimi ayrı raflarda yapılmalıdır.

 

Pediatrik dozda kullanılacak ilaçlara yönelik tedbirler alınmalıdır.

15

Pediatrik dozdaki ilaçların listeleri ilgili bölümde bulunmalıdır.

 

Pediatrik dozdaki ilaçların dolaplardaki yerleşimi diğer ilaçlardan ayrı raflarda yapılmalıdır.

 

Acil kullanılabilecek pediatrik ilaçların kilograma göre dozları listelenmeli,

 

o Listeler ilgili bölümde bulunmalıdır.

 

Yeşil ve kırmızı reçeteye tabi ilaçlara yönelik düzenleme yapılmalıdır.

10

Yeşil ve kırmızı reçeteye tabi ilaçlar kilitli alanlarda bulundurulmalıdır.

 

Yeşil ve kırmızı reçeteye tabi ilaçların devir teslimi yapılmalıdır. Devir teslim kayıtlarında;

 

o İlacın hangi hastaya kaç adet kullanıldığı,

 

o İlacın kullanıldığı tarih,

 

o İlacı kimin uyguladığı,

 

o Kime kaç adet ilaç teslim edildiği,

 

Teslim alan ve teslim edenlerin imzaları bulunmalıdır.

 

Advers Etki Bildirimi ile ilgili düzenleme yapılmalıdır.

15

Farmakovijilans sorumlusu belirlenmelidir.

 

Sorumlunun adı, iletişim bilgileri ve mesleki özgeçmişi Türkiye Farmakovijilans Merkezi (TÜFAM)’ne bildirilmelidir.

 

Ciddi ve beklenmeyen advers etkiler farmakovijilans sorumlusuna bildirilmelidir.

 

Ciddi ve beklenmeyen advers etkiler 15 gün içinde TÜFAM’a elektronik raporlama sistemi ile veya “advers etki bildirim formu” doldurularak faks veya posta yoluyla bildirilmelidir.

 

Akılcı ilaç kullanımının sağlanmasına yönelik düzenleme bulunmalıdır.

10

Akılcı ilaç kullanımı ile ilgili sorumlu bir ekip oluşturulmalıdır.

 

Ekipte; yönetimden bir temsilci, hekim ve eczacı yer almalıdır.

 

Akılcı ilaç kullanımı ile ilgili olarak;

 

o Hastane politikası belirlenmeli,

 

o Faaliyetler planlanmalı ve uygulanmalıdır.

 

Akılcı ilaç kullanımı ile ilgili hastalarda farkındalık oluşturulmasına yönelik düzenlemeler bulunmalıdır.

10

Hastalar ilaçların kullanımı hakkında bilgilendirilmelidir.

 

Hastaların sıklıkla kullandığı alanlarda akılcı ilaç kullanımına yönelik broşür, poster, video görüntüleri gibi düzenlemeler bulunmalıdır.

 

Yatan hasta eğitimlerinde, akılcı ilaç kullanımına yönelik bilgilendirme yapılmalıdır.

 

Sözel istem uygulamasına yönelik düzenleme yapılmalıdır.

15

Sözel istem uygulama sürecinde;

 

o İstem , istemi alan kişi tarafından yazılmalı,

 

o Yazan kişi tarafından yazılı istem geri okunmalı,

 

▪Gerektiğinde verilen ilacın adı kodlama yöntemi ile tekrar edilmeli,

 

o İstemi veren kişi tarafından istemin doğruluğu sözel olarak onaylanmalıdır.

 

Sözel istem en geç 24 saat içerisinde hekim tarafından tedavi planına yazılmalıdır.

 

Sözel istem uygulaması hakkında hemşire ve hekimlere eğitim verilmelidir.

 

Transfüzyon sürecine yönelik yazılı düzenleme bulunmalıdır.

5

Yazılı düzenleme;

 

o Kan ve/veya kan ürünü isteminin yapılması,

 

o Kimlik doğrulaması,

 

o Çapraz karşılaştırma test sonucunun kontrolü,

 

o Vital bulguların izlenmesi,

 

o Transfüzyon reaksiyonu durumunda yapılması gerekenleri kapsamalıdır.

 

Kan ve/veya kan ürünleri için istem formu doldurulmalıdır.

10

Kan ve/veya kan ürünleri istem formunda;

 

o Hastanın;

 

▪Adı ve soyadı,

 

▪Protokol numarası,

 

▪Tedavi gördüğü bölüm,

 

▪Tanısı,

 

▪Kan grubu,

 

▪Transfüzyon endikasyonu,

 

o Hastaya daha önce transfüzyon yapılıp yapılmadığı,

 

o Hasta kadın ise daha önce doğum yapıp yapmadığı,

 

o Kan ve/veya kan ürününün istem gerekçesi,

 

o Hazırlanacak kan ve/veya kan ürününün türü ve miktarı,

 

o Planlanan veriliş süresi,

 

o Hekim kaşesi ve imzası yer almalıdır.

 

Transfüzyon sürecinin güvenliğini sağlamaya yönelik düzenleme yapılmalıdır.

15

Transfüzyon öncesi, çapraz karşılaştırma test sonucu ile hasta bilgileri iki sağlık çalışanı tarafından doğrulanmalıdır.

 

Transfüzyondan hemen önce, iki sağlık çalışanı tarafından;

 

o Hastanın kimliği,

 

o Kan ve/veya kan ürününün türü ve miktarı,

 

o Ürünün planlanan veriliş süresi doğrulanmalıdır.

 

Transfüzyonun ilk 15 dakikası sağlık çalışanı tarafından gözlenmelidir.

 

Transfüzyon boyunca her 30 dakikada bir hastanın vital bulguları izlenmelidir.

 

Hastaların güvenli transferine yönelik yazılı düzenleme bulunmalıdır.

5

Yazılı düzenleme asgari;

 

o Hastaların bölümlere transferini,

 

o Hastane dışına transferini,

 

o Yatan hasta ve acil servis hastalarının transferini,

 

o Özellikli hastaların transferini,

 

▪Yeni doğan, ameliyathane, yoğun bakım, diyaliz ve psikiyatri hastalarının transferini,

 

o Hastaların transferinde dikkat edilecek hususları,

 

o Transferde kullanılacak araçların uygunluğunu ve kullanımını,

 

o Transferde yer alacak çalışanın tanımlanmasını kapsamalıdır.

 

Hastanın güvenli transferi sağlanmalıdır.

15

Yatan hastaların düşme riski değerlendirmesine yönelik yazılı düzenleme bulunmalıdır.

5

Yazılı düzenleme;

 

o Düşme risk faktörlerini,

 

o Düşme riskinin değerlendirilmesini,

 

o Risk düzeyine göre alınması gereken önlemleri kapsamalıdır.

 

Yatan hastaların düşmelerinin önlenmesine yönelik düzenleme yapılmalıdır.

20

Yatan hasta, bölüme kabulünde düşme riski yönünden değerlendirilmeli,

 

o Değerlendirme, hastane tarafından belirlenen bir ölçekle yapılmalı,

 

o Hastanın klinik durumuna göre düşme riski değerlendirmesi tekrarlanmalıdır.

 

Düşme riski olan hastalar için, hastanın risk düzeyine yönelik önlemler alınmalıdır.

 

o Düşme riski olan hastalar dört yapraklı yonca figürü ile tanımlanmalı ve bu tanımlayıcı hastanın odasının giriş kapısında bulunmalıdır.

 

Yatan hastalarda düşme olayı gerçekleştiğinde kalite yönetim birimine bildirim yapılmalı,

 

o Olay ile ilgili gerekli düzeltici önleyici çalışmalar başlatılmalıdır.

 

Yatan hastalarda hareket kısıtlamasına yönelik düzenleme yapılmalıdır.

10

Hareket kısıtlama kararı hekim tarafından verilmeli,

 

o Hareket kısıtlama kararı tedavi planında yer almalı,

 

o Tedavi planında;

 

▪Uygulamanın başladığı tarih ve saat,

 

▪Uygulamanın hangi aralıklarla kontrol edileceği,

 

▪Uygulamanın sonlandırıldığı tarih ve saat belirtilmelidir.

 

Kısıtlılığın devamı ile ilgili karar en geç 24 saatte bir gözden geçirilmelidir.

 

Yatan hasta eğitimlerine yönelik yazılı düzenleme bulunmalıdır.

10

Yazılı düzenleme eğitimlerin;

 

o Hangi hasta grubuna hangi eğitimlerin verileceği,

 

o Hangi sıklıkla verileceği,

 

o Kimler tarafından verileceği,

 

o Nasıl kayıt altına alınacağı konularını kapsamalıdır.

 

Yatan hastalara, tedavi sürecinde eğitim verilmelidir.

10

Bu eğitim;

 

o Kullanacağı ilaçlar, tıbbi cihazlar, beslenmeleri, egzersizleri, kontrol zamanı ve bakıma ilişkin dikkat edilecek hususlar,

 

o El hijyeni,

 

o Sigara kullanan hastalara sigarayı bırakma tavsiye eğitimi konularını kapsamalıdır.

 

Hastalara verilen eğitimlere ilişkin kayıtlar hasta dosyasında bulunmalıdır.

 

Çalışanlar tanıtım kartı kullanmalıdır.

10

Tanıtım kartları;

 

o Standart bir tasarımda ve fotoğraflı olmalı,

 

o Çalışanın adı, soyadı ve unvan bilgilerini içermelidir.

 

Tanıtım kartları çalışma süresince takılmalıdır.

 

Çalışan güvenliği açısından düzenlemeler yapılmalıdır.

20

Bölüm bazında risk değerlendirmesi yapılmalı,

 

o Risk değerlendirmesi asgari; radyasyon, gürültü, tehlikeli maddeler kanserojen/mutajen maddeler, tıbbi atıklar, enfeksiyon, alerjen maddeler, ergonomi, şiddet, iletişim konularını kapsamalıdır.

 

Bölüm bazında tespit edilen risklere yönelik çalışan güvenliği için koruyucu önlemler alınmalıdır.

 

Çalışanların maruz kaldığı olaylar kayıt altına alınmalı,

 

o Gerekli düzeltici önleyici faaliyetler başlatılmalıdır.

 

Çalışanların sağlık taramaları yapılmalıdır.

20

Sağlık tarama programı hazırlanmalı,

 

o Program, bölüm bazında belirlenen riskler ve uzman hekimlerin görüşleri doğrultusunda hazırlanmalıdır.

 

Sağlık tarama sonuçları ilgili uzmanlar tarafından değerlendirilmelidir.

 

Çalışanlar sonuçları hakkında bilgilendirilmeli,

 

o Sağlık taraması sonuçlarına ilişkin bilgi güvenliği sağlanmalıdır.

 

Çalışanlar tarafından kişisel koruyucu ekipman kullanılmalıdır.

15

Bölüm bazında kullanılması gereken kişisel koruyucu ekipman belirlenmelidir.

 

Kişisel koruyucu ekipman çalışma alanlarında ulaşılabilir olmalıdır.

 

Kişisel koruyucu ekipman kullanımı konusunda çalışanlara eğitim verilmelidir.

 

Çalışanlara yönelik uyum eğitimleri düzenlenmelidir.

10

Göreve yeni başlayan her çalışana;

 

o Genel uyum eğitimi,

 

o Bölüm uyum eğitimi verilmelidir.

 

Genel uyum eğitim sorumlusu belirlenmelidir.

 

Meslek bazında her bölüm için uyum eğitimi sorumluları belirlenmelidir.

 

Genel ve bölüm uyum eğitimleri için rehber hazırlanmalıdır.

 

o Rehber, meslek bazında hazırlanmalıdır.

 

Mavi kod yönetimine yönelik düzenleme yapılmalıdır.

20

Mavi kod yönetimi ile ilgili;

 

o Uyarı sistemi oluşturulmalı,

 

o Sorumlular belirlenmelidir. Sorumlular;

 

▪Tıbbi, idari ve hemşirelik hizmetlerinden birer temsilci bulunmalı,

 

▪Mavi kod ile ilgili tatbikat ve eğitimlerin organizasyonunu yapmalı,

 

▪Gerektiğinde düzeltici önleyici faaliyet başlatmalıdır.

 

o Her vardiya için ekipler belirlenmeli,

 

o Uygulamalarda kullanılmak üzere acil müdahale seti bulunmalı,

 

▪Acil müdahale setinin miat ve kritik stok seviyeleri takip edilmelidir.

 

Mavi kod uygulamalarını yapmak üzere;

 

o Her ekipte; en az bir hekim, bir sağlık çalışanı bulunmalı,

 

▪Hekim ve sağlık çalışanı CPR eğitimi almış olmalıdır.

 

Mavi kod ekibi en geç üç dakika içerisinde olay yerine ulaşmalıdır.

 

Yapılan müdahale ile ilgili kayıtlar tutulmalı,

 

o Müdahale edilen kişiye ait bilgiler,

 

o Yapılan uygulama,

 

o Müdahalenin yeri,

 

o Çağrının yapıldığı zaman,

 

o Ekibin olay yerine ulaşma zamanı,

 

o Müdahalenin sonucu,

 

o Müdahale ekibinde yer alanların bilgilerini kapsamalı,

 

o Kayıtlar kalite yönetim birimine gönderilmelidir.

 

Mavi kod uygulamasına yönelik olarak her dönem tatbikat yapılmalı,

 

o Tatbikatta ne kadar süre içinde olay yerine ulaşıldığına dair kayıt tutulmalıdır.

 

Çalışanlara mavi kod ile ilgili eğitim verilmelidir.

 

Pembe kod yönetimine yönelik düzenleme yapılmalıdır.

20

Pembe kod yönetimi ile ilgili;

 

o Uyarı sistemi oluşturulmalı,

 

o Sorumlular belirlenmelidir. Sorumlular;

 

▪ İdari ve hemşirelik hizmetleri yöneticilerinden birer temsilci, teknik servis elemanı, güvenlik amiri ve pediatri servis hemşiresinden oluşmalı,

 

▪ Pembe kod ile ilgili tatbikat ve eğitimlerin organizasyonunu yapmalıdır.

 

o Gerektiğinde düzeltici önleyici faaliyet başlatılmalıdır.

 

Pembe kod uygulamaları ile ilgili kayıtlar tutulmalı,

 

o Olaya maruz kalan kişiye ait bilgiler,

 

oOlayın gerçekleştiği bölüm,

 

oBaşlangıç-bitiş zamanı,

 

oOlayın sonucu ile ilgili bilgileri kapsamalı,

 

oKayıtlar kalite yönetim birimine gönderilmelidir.

 

Pembe kod uygulamasına yönelik olarak her dönem tatbikat yapılmalıdır.

 

Çalışanlara pembe kod ile ilgili eğitim verilmelidir.

 

Beyaz kod yönetimine yönelik düzenleme yapılmalıdır.

20

Beyaz kod yönetimi ile ilgili;

 

oUyarı sistemi oluşturulmalı,

 

o Sorumlular belirlenmelidir. Sorumlular;

 

▪ Tıbbi, idari ve hemşirelik hizmetleri yöneticilerinden bir temsilci, psikolog veya sosyal hizmet uzmanı vegüvenlik amirinden oluşmalıdır.

 

Yapılan beyaz kod müdahalesi ile ilgili kayıtlar tutulmalı,

 

oOlayın olduğu tarih ve saat,

 

oOlayın olduğu yer,

 

oOlay anında yapılan iş,

 

oOlayın başlama nedeni,

 

oOlayın oluş şekli,

 

oOlayda varsa kullanılan nesne,

 

oOlayda çevrede oluşan olumsuzluklar,

 

oOlaya karışanların yaş, cinsiyetleri, varsa kişisel bilgileri,

 

oOlayı görenlerin kişisel ve iletişim bilgilerini kapsamalı,

 

oKayıtlar kalite yönetim birimine gönderilmelidir.

 

Beyaz kod uygulamasına yönelik olarak her dönem tatbikat yapılmalıdır.

 

Gerektiğinde düzeltici önleyici faaliyetler başlatılmalıdır.

 

Olaya maruz kalan çalışanlara gerekli destek sağlanmalıdır.

 

Çalışanlara beyaz kod ile ilgili eğitim verilmelidir.

 

Organ bağışına yönelik düzenleme yapılmalıdır.

15

Organ bağış birimi oluşturulmalı,

 

oBirim, sorumlu ile hasta yakınının karşılıklı oturabileceği şekilde düzenlenmiş olmalıdır.

 

Organ bağış birimi sorumluları belirlenmelidir.

 

Beyin ölümü yönetim süreci için yazılı bir düzenleme bulunmalıdır. Yazılı düzenleme;

 

oSorumluların günde en az iki kez yoğun bakım ünitelerine vizit yapması,

 

oVizitlerde potansiyel donörlerin belirlenmesi,

 

oBelirlenen potansiyel donörlerin izlenmesi,

 

oGerektiğinde beyin ölümü tespit komisyonunun toplanmasının sağlanması,

 

oTespit edilen beyin ölümlerinin bölge koordinasyon merkezine bildirilmesi konularını kapsamalıdır.

 

Belirlenen donörlerin yakınları ile aile görüşmesi yapılmalıdır.

 

Acil müdahale seti bulunmalıdır.

15

Sağlık hizmeti sunum alanlarında acil müdahale seti bulunmalıdır.

 

Bölümler acil müdahale setinde bulunması gereken ilaç, malzeme ve cihazları belirlemelidir.

 

İlaç ve malzemelerin minimum ve maksimum stok seviyeleri belirlenmelidir.

 

Minimum ve maksimum stok seviyeleri takip edilmelidir.

 

İlaç ve malzemelerin miat takibi yapılmalıdır.

 

Tıbbi cihazların yönetimine yönelik düzenleme yapılmalıdır.

15

Tesis güvenliği komitesi altında tıbbi cihaz yönetiminden sorumlu bir ekip oluşturulmalıdır.

 

Tıbbi cihazların bölüm bazında envanteribulunmalıdır.

 

Tıbbi cihazların bakım, onarım, ölçme, ayar ve kalibrasyonlarına yönelik plan bulunmalı,

 

oPlan dahilinde cihazların ölçme, ayar ve kalibrasyonları yapılmalıdır.

 

Kalibrasyonu yapılan cihazların kalibrasyon etiketi bulunmalıdır. Etikette;

 

oKalibrasyonu yapan firmanın adı,

 

oKalibrasyon tarihi,

 

oGeçerlilik süresi,

 

oSertifika numarası bulunmalıdır.

 

Hastanenin temizliğine yönelik düzenleme yapılmalıdır.

15

Bölüm bazında temizlik planı bulunmalıdır.

 

Risk düzeylerine göre temizlik kuralları belirlenmelidir.

 

Temizlik malzemeleri ve malzemelerin kullanımı ile ilgili kurallar belirlenmelidir.

 

Tüm kapalı ve açık alanların temizlikleri kontrol edilmelidir.

 

oKontrol aralıkları,

 

oKontrol sorumluları belirlenmelidir.

 

Temizlik hizmetlerine yönelik eğitim düzenlenmelidir.

10

Temizlik hizmetlerinde çalışanlara yönelik eğitim programı hazırlanmalıdır.

 

Eğitimde;

 

oGenel alanların temizlik kuralları,

 

oBelirlenen risk düzeyine göre alanların temizlik kuralları,

 

oTemizlik maddelerinin kullanım özellikleri,

 

oÇalışanlar arası iletişim,

 

oHasta ve hasta yakınları ile iletişim konuları yer almalıdır.

 

Temizlik personeline her dönem en az bir kez eğitim verilmelidir.

 

Kişisel temizlik alanlarına yönelik düzenleme yapılmalıdır.

15

Kişisel temizlik alanlarının kapıları dışarı doğru açılmalıdır.

 

Kişisel temizlik alanlarının temizliği sağlanmalıdır.

 

Kişisel temizlik alanlarında temizlik malzemeleri bulundurulmalı,

 

oSıvı sabun, kâğıt havlu, tuvalet kâğıdı ve poşetli çöp kutusu bulundurulmalıdır.

 

Sıvı sabun kaplarının üstüne ekleme yapılmamalı,

 

oBoşalan sabunluk yıkanıp iyice kurutulduktan sonra tekrar doldurulmalıdır.

 

Hasta hakları birimi bulunmalıdır.

10

Hasta Hakları Birimi poliklinik hastalarının ulaşabileceği bir yerde bulunmalıdır.

 

Birim sorumlusu belirlenmelidir.

 

Hasta memnuniyeti anketleri uygulanmalıdır.

15

Hasta memnuniyeti anketi, asgari Bakanlık tarafından yayınlanan anket sorularını içermelidir.

 

Anketler belirlenen periyotlarda yapılmalıdır.

 

Anketleri uygulayacak kişiler belirlenmelidir.

 

Anket sonuçları değerlendirilmeli,

 

oSonuçların değerlendirilmesi sürecine üst yönetim katılmalı,

 

oAnket sonuçlarına göre gerekli çalışmalar başlatılmalıdır.

 

Çalışan memnuniyeti anketleri uygulanmalıdır.

15

Çalışan memnuniyeti anketi, asgari Bakanlık tarafından yayınlanan anket sorularını içermelidir.

 

Anketler belirlenen periyotlarda yapılmalıdır.

 

Anketleri uygulayacak kişiler belirlenmelidir.

 

Anket sonuçları değerlendirilmeli,

 

oSonuçların değerlendirilmesi sürecine üst yönetim katılmalı,

 

oAnket sonuçlarına göre gerekli çalışmalar başlatılmalıdır.

 

Hasta ve yakınlarının görüşleri alınmalı ve değerlendirilmelidir.

15

Sağlık hizmeti sunulan tüm bölümlerde hasta ve yakınlarının görüşlerini bildirmelerine yönelik düzenlemeler yapılmalıdır.

 

oGörüşler internet üzerinden de bildirilebilmelidir.

 

Hasta ve yakınlarının görüşleri değerlendirilmelidir.

 

oDeğerlendirmelerde kalite yönetim direktörü, hasta hakları temsilcisi ve yönetimden bir kişi yer almalı,

 

oGörüşler her ay değerlendirilmeli,

 

oGerektiğinde iyileştirme faaliyeti başlatılmalıdır.

 

o Gerektiğinde görüş bildiren hasta veya yakınına geri bildirimde bulunulmalıdır.

 

Çalışanların görüşleri alınmalı ve değerlendirilmelidir.

15

Çalışanların görüşlerini bildirmelerine yönelik düzenlemeler yapılmalıdır,

 

oGörüşler intranet üzerinden de bildirilebilmelidir.

 

Çalışanların görüşleri değerlendirilmelidir.

 

oDeğerlendirmelerde, Kalite yönetim direktörü, çalışan güvenliği komitesinden bir temsilci ve üst yönetimden bir kişi yer almalı,

 

oGörüşler her ay değerlendirilmeli,

 

o Gerektiğinde iyileştirme faaliyeti başlatılmalıdır.

 

Engelli kişiler için işlevsel düzenlemeler bulunmalıdır.

20

Otopark alanı, lavabo, tuvalet ve banyolar engelli kişilerin kullanımına yönelik düzenlenmelidir.

 

Engelli kişiler için çıkış rampaları ve tutunma barları bulunmalıdır.

 

Engelli kişilerin sağlık hizmeti almaları ile ilgili olarak;

 

oÖncelikli kayıt yaptırmaları,

 

oPoliklinik alanlarında öncelikli oturabilmeleri,

 

oÖncelikli muayeneleri sağlanmalıdır.

 

Hastanın bilgilendirilmesi ve rızasının alınmasına yönelik düzenleme bulunmalıdır.

20

Hastanın bilgilendirilmesi ve rızasının alınmasına yönelik yazılı düzenleme bulunmalıdır. Yazılı düzenleme;

 

oBilgilendirilmesi yapılacak riskli girişimsel işlemleri,

 

oRiskli girişimsel işlemler öncesinde bilgilendirmenin ve rıza alınmasının;

 

o Nasıl yapılacağını,

 

o Kim tarafından yapılacağını içermelidir.

 

Bilgilendirme ve rıza alınması ile ilgili süreçte;

 

oİşlemin kim tarafından yapılacağı,

 

oİşlemden beklenen faydaları,

 

oİşlemin uygulanmaması durumunda karşılaşılabilecek sonuçlar,

 

oVarsa işlemin alternatifleri,

 

oİşlemin riskleri-komplikasyonları,

 

oİşlemin tahmini süresi,

 

oHastanın adı, soyadı ve imzası,

 

oİşlemi uygulayacak hekimin adı, soyadı, unvanı ve imzası,

 

oRızanın alındığı tarih ve saat bulunmalıdır.

 

Riskli girişimsel işlemler öncesinde hasta bilgilendirilmeli ve rızası alınmalıdır.

20

Hasta mahremiyetini sağlamaya yönelik düzenlemeler bulunmalıdır.

10

Hasta ziyaretlerine ilişkin planlama yapılmalıdır.

10

Planlamada ziyaret gün ve saatleri belirlenmelidir.

 

Ziyaretçilerin uyması gereken kurallar belirlenmelidir.

 

Özellikli bölümlere hasta ziyaretine ilişkin özel düzenlemeler belirlenmelidir.

 

Hasta yatakları kullanıma hazır olmalıdır.

10

Çarşaf, nevresim ve yastık kılıfları temiz ve ütülü olmalıdır.

 

Çarşaf, nevresim ve yastık kılıfı her gün ve gerektiğinde değiştirilmelidir.

 

Hastanın, yakınının ve çalışanların dini inançlarına yönelik düzenleme bulunmalıdır.

10

112 Komuta kontrol merkezine bilgi aktarımına yönelik düzenleme yapılmalıdır.

15

112 Komuta kontrol merkezine yoğun bakım ve klinik bazında;

 

oBoş yatak sayısı,

 

o Boş küvöz sayısı,

 

o Boş ventilatör sayısı,

 

o Online bildirilmelidir.

 

Laboratuvara gönderilecek örneklere yönelik düzenleme yapılmalıdır.

10

Örnekler için bölüm bazında örnek toplama alanı belirlenmelidir.

 

o Örnekler düzenli bir şekilde muhafaza edilmelidir.

 

22 Kasım 2023