2 SAĞLIK HİZMET YÖNETİMİ

PSİKİYATRİ HİZMETLERİ

SAĞLIK HİZMETİ YÖNETİMİ

 

PSİKİYATRİ HİZMETLERİ

540

Psikiyatri klinik/servislerine yönelik fiziki düzenleme bulunmalıdır.

10

Rehabilitasyon alanları bulunmalıdır.

 

Sigara içen hastalar için sigara içme alanı bulunmalıdır.

 

Ziyaret için ayrı bir alan bulunmalıdır.

 

Hastaların açık havadan faydalanabilecekleri alan bulunmalıdır.

 

Klinik/serviste kaçma veya intihar olasılığını engelleyecek düzenlemeler
bulunmalı;

 

oTavan tek parça olmalı,

 

oTavana monte teçhizat emniyetli veya gizli olmalı,

 

oPencereler yarı açılır ya da açılmaz olmalı,

 

Her dört yatağa en az bir tuvalet ve lavabo olmalıdır.

 

Her sekiz yatağa en az bir banyo olmalıdır.

 

Klinik/servise giriş-çıkışlar ve hastaların ortak kullanım alanları kamera ile
izlenmelidir.

 

Hasta odalarına yönelik fiziki düzenleme yapılmalıdır

10

Hasta odaları en fazla iki kişilik düzenlenmeli,

 

oHer hastanın tanımlanmış yatağı olmalıdır.

 

Odada kişisel kullanım için duvara monte dolap ve etajer bulunmalıdır.

 

Odanın boya rengi uyarıcı olmamalıdır.

 

Odada bulunan malzemeler ahşap ve yuvarlak kenarlı olmalıdır.

 

Havalandırma yeterli olmalıdır.

 

Doğal aydınlanma yeterli olmalıdır.

 

Klinik/servisin işleyişine yönelik yazılı düzenleme bulunmalıdır.

5

Yazılı düzenleme;

 

oAkut ve kronik hasta kabul kriterleri,

 

oTedavi ve aktivite planları ile ilgili işleyişi,

 

oHastanın klinik/servise her girişinde, kendisine ve/veya çevresine zarar verebileceği nesneler yönünden kontrolü,

 

oAkut eksite hastalar ve tıbbi sorunlu hastalarla ilgili tedavi yaklaşımları,

 

oTedavi edici ortam koşulları,

 

oTanı ve tedavi için gerekli görülen konsültasyon hizmetlerinin nasıl
verileceği,

 

oHasta ve hasta yakınlarına verilecek eğitimleri,

 

o Hastaların telefonla görüşme şekli, zamanı ve süresini,

 

oTaburculuk işlemleri ve taburculuk sonrası takip sürecini,

 

oAdli konular ile ilgili süreçleri kapsamalıdır.

 

Kısıtlamaya yönelik düzenleme yapılmalıdır.

15

Kısıtlama uygulamasına yönelik yazılı düzenleme bulunmalıdır. Yazılı düzenleme;

 

oFiziksel/mekanik ve kimyasal kısıtlama uygulamasını,

 

oKısıtlanan hastanın kısıtlama süresinin hekim istemine göre yapılmasını,

 

oUzun süreli kısıtlamalarda hekimin belirleyeceği aralıklarla hastanın mobilize edilmesini kapsamalıdır.

 

Kısıtlama yapılan hastalara bilgilendirme yapılmalıdır.

 

Acil durumlarda sözel istem ile kısıtlama kararı verildiğinde hasta hekim tarafından ilk 15 dakika içinde görülmelidir.

 

Kısıtlama uygulaması, sağlık çalışanı refakatinde yapılmalıdır.

 

Kısıtlama için kullanılan malzemeler hastanın hareket etmesini sağlayacak, hastanın dolaşımını bozmayacak nitelikte olmalıdır.

 

Kısıtlama tek kişilik odalarda yapılmalıdır.

 

Tecrit uygulamasına yönelik düzenleme yapılmalıdır.

15

Tecrit uygulama kararı hekim tarafından verilmelidir.

 

Tecrit odasına alınan hastalar ile ilgili kurallar belirlenmelidir.

 

Tecrit odası;

 

o Yumuşak duvar ve zemine,

 

o Hastanın kendisine zarar verebileceği risklere karşı önlemlere,

 

oTecritteki hastaları gözlemleyebilecek düzenlemeye sahip olmalıdır.

 

Elektrokonvulsif Tedavi (EKT) ile ilgili düzenleme yapılmalıdır.

10

EKT ile ilgili yazılı düzenleme hazırlanmalı,

 

oEKT alacak hastanın hazırlığını,

 

oTedavi sonrası izlemi,

 

oÖzel dönem ve durumlarda EKT uygulamasında alınması gereken önlemleri kapsamalıdır.

 

EKT sonrası komplikasyonlar açısından takip edilmelidir.

 

EKT ünitesi psikiyatri kliniklerinden ayrı olmalı,

 

oÜnite içinde hazırlık odası, uygulama odası, derlenme odası bulunmalı,

 

▪Havalandırma ve ışıklandırma sağlanmalıdır.

 

Sosyal destek hizmeti verilmelidir.

10

Sosyal destek hizmeti sunumunda;

 

o Yatan her hasta değerlendirilmeli,

 

o Hastaların taburculuk sonrası sosyal yaşama devamı yönünden planlama yapılmalıdır.

 

Yakın gözlem gerektiren hastalara yönelik düzenleme yapılmalıdır.

10

Yakın gözlem gerektiren hastalar belirlenmelidir.

 

Hastalar bir plan dahilinde gözlemlenmelidir.

 

Gözlem sonuçları değerlendirilmelidir.

 

Hastaların güvenliğine yönelik önlemler alınmalıdır.

15

Hastayı psikolojik zararlardan ve uygunsuz karşılaşmalardan koruyucu düzenlemeler yapılmalıdır.

 

Hastanın kendisine ve çevresine zarar vermesini engelleyecek düzenlemeler yapılmalıdır.

 

Hemşire odaları tüm birimi görecek şekilde düzenlenmelidir.

 

İlaçların bulunduğu odaya giriş kontrollü olmalıdır.

 

İstem dışı yatışı yapılan hastalara yönelik düzenleme bulunmalıdır.

10

Yakını olup istem dışı yatışı yapılan hastalarda;

 

o Veli/vasisinin rızası alınmalıdır.

 

Yakını olmayıp istem dışı yatışı yapılan hastalarda;

 

oEn az iki psikiyatrist imzası ile sağlık kurulu kararı ile hastanın yatışı
yapılmalıdır.

 

o48 saat içinde bu rapora istinaden mahkeme kararı alınmalı,

 

oMahkeme kararının bir nüshası dosyada bulunmalıdır.

 

o Taburculuk kararı mahkemeye bildirilmelidir.

 

Hastanın öz bakımının planlanması ve/veya yapılması sağlanmalıdır.

10

Hastaların kılık kıyafetlerinin temiz olması sağlanmalıdır.

 

Hastaların saç bakımı ve traşları yapılmalıdır.

 

Hastaların yeme, içme, banyo ve tuvalet ihtiyaçları karşılanmalıdır.

 

Hastaların öğün dışı yeme içme ihtiyaçları için gerekli düzenlemeler olmalıdır.

 

Hastalara yönelik rehabilitasyon faaliyetleri düzenlenmelidir.

10

Hasta ve yakınları, rehabilitasyon faaliyetlerinin programı konusunda bilgilendirilmelidir.

 

Günaydın ve/veya sorun toplantıları yapılmalıdır.

 

Resim, elişi, bilgisayar kullanma gibi aktivite grupları oluşturulmalıdır.

 

Otobüse binme, fatura ödeme vb. sosyal beceri eğitim grupları olmalıdır.

 

Fiziksel egzersiz grupları olmalıdır.

 

Hastaların kullandığı bahçede düzenlemeler yapılmalıdır.

10

Bahçede;

 

oYürüyüş alanları,

 

oOturma alanları,

 

oSpor alanları bulunmalıdır.

 

Bahçe duvarları hasta kaçışını engelleyecek düzenlemeye sahip olmalıdır.

 

Bahçe kontrolüne yönelik düzenleme yapılmalı,

 

oBahçe güvenliği sorumluları,

 

oGün içinde kontrol aralıkları belirlenmelidir.

 

Hasta ve yakınları için eğitim programı düzenlenmelidir.

10

Eğitim programı;

 

oHasta ve yakınları için psikoeğitim,

 

oTaburculuk sonrası eğitim konularını kapsamalıdır.

 

Çalışan güvenliğini sağlamaya yönelik eğitim programı düzenlenmelidir.

10

Çalışanlara;

 

oPsikiyatri hastaları ile baş etme,

 

o İletişim,

 

oKriz yönetimi eğitimi verilmelidir.

 

oPsikologlar tarafından paylaşım grup toplantıları düzenlenmelidir.

 

Olay bildirimine yönelik düzenleme yapılmalıdır.

20

Tekrar yatış oranlarının takibine yönelik düzenleme yapılmalıdır.

15

Tekrar yatış oranları kayıt altına alınmalıdır.

 

Konu ile ilgili istatistiksel analiz yapılmalıdır.

 

Sonuçlar değerlendirilmelidir.

 

Gerekli görüldüğünde düzeltici önleyici faaliyet başlatılmalıdır.

 

Klinikte hastaların uyması gereken kurallar belirlenmelidir.

10

Klinik sorumluları tarafından kurallar belirlenmeli,

 

Hastalar kurallar hakkında bilgilendirilmelidir.

 

İlaç ve kit muhafaza edilen buzdolaplarının sıcaklık takipleri yapılmalıdır.

10

Buzdolaplarının içinde bulunan malzemelere göre sıcaklık takibi yapılmalıdır.

 

Hasta Başı Test Cihazlarının (HBTC) kullanımı düzenlenmelidir.

15

HBTC’nin kullanıldığı bölümlerde sorumlular belirlenmelidir.

 

HBTC’nin envanteri tutulmalıdır.

 

HBTC’nin bakımı ve temizliği yapılmalıdır.

 

HBTC için kalibrasyon ve kalite kontrol testleri çalışılmalı ve kayıt altına alınmalı,

 

oKalite kontrol sonuçlarında uygunsuzluk tespit edilmesi halinde düzeltici önleyici faaliyet başlatılmalıdır.

 

HBTC’yi kullanacak çalışanlara;

 

oÇalışılacak testlerin preanalitik, analitik ve postanalitik evrelerinde dikkat edilmesi gereken hususlar,

 

oKalibrasyon ve kalite kontrol sonuçlarının değerlendirilmesi,

 

oCihazın temizliği ve bakımı hakkında eğitim verilmelidir.

 

HBTC'de çalışılmış olan tüm test sonuçları, hasta dosyasına kayıt edilmelidir.

 

Hasta kimliğinin doğrulanmasına yönelik düzenlemeler yapılmalıdır.

20

Tanı ve tedavi için yapılacak tüm işlemlerde hasta kimliği doğrulanmalıdır.

 

Psikiyatri klinik hastaları için kullanılacak kimlik tanımlayıcısı hastane tarafından belirlenmelidir.

 

Sağlık çalışanları, kimlik tanımlayıcıların kullanımı ve hasta kimliğinin doğrulanması konusunda eğitilmelidir.

 

Hastanın beraberinde getirdiği ilaçların yönetimine ilişkin düzenleme bulunmalıdır.

15

Hastanın beraberinde getirdiği ilaçlar hemşire tarafından teslim alınmalıdır.

 

Teslim alınan ilaçların miat kontrolü yapılmalı,

 

Hastanın beraberinde getirdiği ilaçlar hekimi tarafından kontrol edilmelidir.

 

Hastanın beraberinde getirdiği ilaçlar hemşire tarafından uygulanmalıdır.

 

İlaçların güvenli uygulanmasına yönelik düzenleme yapılmalıdır.

15

İlaçlar, kapalı kaplarda ve kişiye özel olarak hazırlanmalı,

 

o Kaplarda hastaların kimlik tanımlayıcı bilgileri bulunmalıdır.

 

Tedavi planı hekim tarafından yazılmalı, kaşelenmeli ve imzalanmalı,

 

o Tedavi planı; ilacın tam adını, uygulama zamanını ve dozunu, uygulama şeklini ve veriliş süresini içermelidir.

 

Hemşire hekimin tedavi planını hemşire gözlem formuna kaydetmelidir.

 

Tedavi sürecindeki ilaçlar hastaya hemşire tarafından uygulanmalı,

 

o Stajyerlerin ilaç uygulamaları da hemşire gözetiminde olmalıdır.

 

İlaçların karışmasını engellemeye yönelik düzenleme yapılmalıdır.

15

İlaç isimleri kısaltılarak yazılmamalıdır.

 

Yazılışı, okunuşu, ambalajı birbirine benzeyen ilaçların listeleri hazırlanmalı,

 

o Listeler kullanım alanında bulunmalıdır.

 

Yazılışı, okunuşu, ambalajı birbirine benzeyen ilaçların dolaplardaki yerleşimi ayrı raflarda yapılmalıdır.

 

Yeşil ve kırmızı reçeteye tabi ilaçlara yönelik düzenleme yapılmalıdır.

10

Yeşil ve kırmızı reçeteye tabi ilaçlar kilitli alanlarda bulundurulmalıdır.

 

Yeşil ve kırmızı reçeteye tabi ilaçların devir teslimi yapılmalıdır. Devir teslim kayıtlarında;

 

o İlacın hangi hastaya kaç adet kullanıldığı,

 

o İlacın kullanıldığı tarih,

 

o İlacı kimin uyguladığı,

 

o Kime kaç adet ilaç teslim edildiği,

 

Teslim alan ve teslim edenlerin imzaları kayıt edilmelidir

 

Advers Etki Bildirimi ile ilgili düzenleme yapılmalıdır.

15

Ciddi ve beklenmeyen advers etkiler farmakovijilans sorumlusuna bildirilmelidir.

 

Sözel istem uygulamasına yönelik düzenleme yapılmalıdır.

15

Sözel istem uygulama sürecinde;

 

o İstem, istemi alan kişi tarafından yazılmalı,

 

o Yazılan kişi tarafından yazılı istem geri okunmalı,

 

▪Gerektiğinde verilen ilacın adı kodlama yöntemi ile tekrar edilmeli,

 

o İstemi veren kişi tarafından istemin doğruluğu sözel olarak onaylanmalıdır.

 

Sözel istem hekim tarafından en geç 24 saat içerisinde tedavi planına yazılmalıdır.

 

Sözel istem uygulaması hakkında hemşire ve hekimlere eğitim verilmelidir.

 

Hastanın güvenli transferi sağlanmalıdır.

15

Yatan hastaların düşmelerinin önlenmesine yönelik düzenleme yapılmalıdır.

20

Yatan hasta, bölüme kabulünde düşme riski yönünden değerlendirilmeli,

 

o Değerlendirme, hastane tarafından belirlenen bir ölçekle yapılmalı,

 

o Hastanın klinik durumuna göre düşme riski değerlendirmesi tekrarlanmalıdır.

 

Düşme riski olan hastalar için, hastanın risk düzeyine yönelik önlemler alınmalıdır.

 

o Düşme riski olan hastalar dört yapraklı yonca figürü ile tanımlanmalı ve bu tanımlayıcı hastanın odasının giriş kapısında bulunmalıdır

 

Yatan hastalarda düşme olayı gerçekleştiğinde kalite yönetim birimine bildirim yapılmalı,

 

o Olay ile ilgili gerekli düzeltici önleyici çalışmalar başlatılmalıdır.

 

Yatan hastalarda hareket kısıtlamasına yönelik düzenleme yapılmalıdır.

10

Hareket kısıtlama kararı hekim tarafından verilmeli,

 

o Hareket kısıtlama kararı tedavi planında yer almalı,

 

o Tedavi planında;

 

▪Uygulamanın başladığı tarih ve saat,

 

▪Uygulamanın hangi aralıklarla kontrol edileceği,

 

▪Uygulamanın sonlandırıldığı tarih ve saat belirtilmelidir.

 

Kısıtlılığın devamı ile ilgili karar en geç 24 saatte bir gözden geçirilmelidir.

 

Çalışanlar tarafından kişisel koruyucu ekipman kullanılmalıdır.

15

Bölüm bazında kullanılması gereken kişisel koruyucu ekipman belirlenmelidir.

 

Kişisel koruyucu ekipman çalışma alanlarında ulaşılabilir olmalıdır.

 

Kişisel koruyucu ekipman kullanımı konusunda çalışanlara eğitim verilmelidir.

 

Acil müdahale seti bulunmalıdır.

15

Sağlık hizmeti sunum alanlarında acil müdahale seti bulunmalıdır.

 

Bölümler acil müdahale setinde bulunması gereken ilaç, malzeme ve cihazları belirlemelidir.

 

İlaç ve malzemelerin minimum ve maksimum stok seviyeleri belirlenmelidir.

 

Minimum ve maksimum stok seviyeleri takip edilmelidir.

 

İlaç ve malzemelerin miat takibi yapılmalıdır.

 

Tıbbi cihazların yönetimine yönelik düzenleme yapılmalıdır.

15

Tıbbi cihazların bölüm bazında envanteribulunmalıdır.

 

Tıbbi cihazların bakım, onarım, ölçme, ayar ve kalibrasyonlarına yönelik plan bulunmalı,

 

oPlan dahilinde cihazların ölçme, ayar ve kalibrasyonları yapılmalıdır.

 

Kalibrasyonu yapılan cihazların kalibrasyon etiketi bulunmalıdır. Etikette;

 

oKalibrasyonu yapan firmanın adı,

 

oKalibrasyon tarihi,

 

oGeçerlilik süresi,

 

oSertifika numarası bulunmalıdır.

 

Hastanenin temizliğine yönelik düzenleme yapılmalıdır.

15

Bölüm bazında temizlik planı bulunmalıdır.

 

Risk düzeylerine göre temizlik kuralları belirlenmelidir.

 

Temizlik malzemeleri ve malzemelerin kullanımı ile ilgili kurallar belirlenmelidir.

 

Tüm kapalı ve açık alanların temizlikleri kontrol edilmelidir.

 

oKontrol aralıkları,

 

oKontrol sorumluları belirlenmelidir.

 

Kişisel temizlik alanlarına yönelik düzenleme yapılmalıdır.

15

Kişisel temizlik alanlarının kapıları dışarı doğru açılmalıdır.

 

Kişisel temizlik alanlarının temizliği sağlanmalıdır.

 

Kişisel temizlik alanlarında temizlik malzemeleri bulundurulmalı,

 

oSıvı sabun, kâğıt havlu, tuvalet kâğıdı ve poşetli çöp kutusu bulundurulmalıdır.

 

Sıvı sabun kaplarının üstüne ekleme yapılmamalı,

 

oBoşalan sabunluk yıkanıp iyice kurutulduktan sonra tekrar doldurulmalıdır.

 

Hasta mahremiyetini sağlamaya yönelik düzenlemeler bulunmalıdır.

10

Hasta yatakları kullanıma hazır olmalıdır.

10

Çarşaf, nevresim ve yastık kılıfları temiz ve ütülü olmalıdır.

 

Çarşaf, nevresim ve yastık kılıfı her gün ve gerektiğinde değiştirilmelidir.

 

Hastanın bölüme kabulünde genel durumu değerlendirilmelidir.

15

Hasta gereksinimleri doğrultusunda hemşire bakım planı düzenlenmelidir.

15

Hemşire bakım planı hekim tedavi planı ile koordineli olmalıdır.

 

Hemşire bakım planına;

 

oHastanın bakım gereksinimleri,

 

o Bakım gereksinimlerine yönelik hedefler,

 

oBakım gereksinimlerine yönelik uygulamalar,

 

oUygulama sonuçlarının değerlendirilmesi kayıt edilmelidir.

 

Hemşire nöbet teslimlerine yönelik düzenleme yapılmalıdır.

10

Nöbet teslimleri,

 

oNöbeti devreden ve devralan hemşireler arasında yapılmalı,

 

oÖnce deskte, sonra hasta başında yapılmalı,

 

oHasta bakım sürecindeki bilgileri kapsamalıdır.

 

Hasta/hasta yakınları hastanın genel durumu ve tedavi süreci hakkında hekim tarafından bilgilendirilmelidir.

10

Atıkların kaynağında ayrıştırılmasına yönelik düzenleme yapılmalıdır.

15

Her bölüm için atıklar belirlenmelidir.

 

Uygun atık kutuları kullanılmalıdır.

 

22 Kasım 2023