2 SAĞLIK HİZMET YÖNETİMİ

NÜKLEER TIP HİZMETLERİ

SAĞLIK HİZMETİ YÖNETİMİ

 

NÜKLEER TIP HİZMETLERİ

200

Tedavi amaçlı radyoaktif madde alan hastaların kullandıkları alanlara yönelik düzenleme yapılmalıdır.

10

Tedavi amaçlı radyoaktif madde alan hastaların kullandığı alanlar ayrılmalıdır. Bu hastaların;

 

o Kullandıkları odalar zırhlı olmalı,

 

o Kullandıkları lavabo ve tuvaletler bağımsız olmalı,

 

o Radyasyon değeri kabul edilebilir sınırlara düştükten sonra kan, dışkı ve idrar gibi çıktılar kanalizasyona verilmelidir.

 

Radyoaktif madde alan hastaların kendilerini ve yakınlarını korumalarına yönelik düzenleme yapılmalıdır.

15

Radyoaktif madde alan hastalarla ilgili;

 

o Hastalara verilen aktivite miktarı,

 

o Taburcu edilen hastada kalan aktivite miktarı,

 

o Hastadan bir metre mesafedeki doz hızı kayıt edilmelidir.

 

Hasta, kalan aktivite miktarı ve doz hızına göre taburcu edilmelidir.

 

Hasta taburculuğu sonrası uyması gereken kurallar hakkında sözlü ve yazılı olarak bilgilendirilmelidir.

 

İlaç ve kit muhafaza edilen buzdolaplarının sıcaklık takipleri yapılmalıdır.

10

Buzdolaplarının içinde bulunan malzemelere göre sıcaklık takibi yapılmalıdır.

 

Hastalara hizmet verilen alanlar iletişime açık bir şekilde düzenlenmelidir.

15

Sonuç alma, numune kabul, kayıt, halkla ilişkiler hizmet noktalarında hasta ve çalışan arasında fiziksel bariyer (camekân, pencere, demir parmaklık, yükseklik) bulunmamalıdır.

 

Hasta kimliğinin doğrulanmasına yönelik düzenlemeler yapılmalıdır.

20

Yatışı yapılan her hastada (günü birlik hastalar dahil) beyaz renkli kimlik tanımlayıcı kullanılmalıdır.

 

o Alerjik hastalarda ise sadece kırmızı renkli kimlik tanımlayıcı kullanılmalı,

 

o Hasta kimlik tanımlayıcı barkotlu olmalı,

 

o Kimlik tanımlayıcıda; protokol numarası, hasta adı–soyadı, doğum tarihi (gün/ay/yıl) bilgileri yer almalı,

 

Tanı ve tedavi için yapılacak tüm işlemlerde hasta kimliği doğrulanmalıdır.

 

Sağlık çalışanları, hasta kimlik tanımlayıcıların kullanımı ve hasta kimliğinin doğrulanması konusunda eğitilmelidir.

 

İlaçların güvenli uygulanmasına yönelik düzenleme yapılmalıdır.

15

İlaçlar, kapalı kaplarda ve kişiye özel olarak hazırlanmalı,

 

o Kaplarda hastaların kimlik tanımlayıcı bilgileri bulunmalıdır.

 

Tedavi planı hekim tarafından yazılmalı, kaşelenmeli ve imzalanmalı,

 

o Tedavi planı; ilacın tam adını, uygulama zamanını ve dozunu, uygulama şeklini ve veriliş süresini içermelidir.

 

Hemşire hekimin tedavi planını hemşire gözlem formuna kaydetmelidir.

 

Tedavi sürecindeki ilaçlar hastaya hemşire tarafından uygulanmalı,

 

o Stajyerlerin ilaç uygulamaları da hemşire gözetiminde olmalıdır.

 

İlaçların karışmasını engellemeye yönelik düzenleme yapılmalıdır.

15

İlaç isimleri kısaltılarak yazılmamalıdır.

 

Yazılışı, okunuşu, ambalajı birbirine benzeyen ilaçların listeleri hazırlanmalı,

 

o Listeler kullanım alanında bulunmalıdır.

 

Yazılışı, okunuşu, ambalajı birbirine benzeyen ilaçların dolaplardaki yerleşimi ayrı raflarda yapılmalıdır.

 

Çalışanlar tarafından kişisel koruyucu ekipman kullanılmalıdır.

15

Bölüm bazında kullanılması gereken kişisel koruyucu ekipman belirlenmelidir.

 

Kişisel koruyucu ekipman çalışma alanlarında ulaşılabilir olmalıdır.

 

Kişisel koruyucu ekipman kullanımı konusunda çalışanlara eğitim verilmelidir.

 

Tıbbi cihazların yönetimine yönelik düzenleme yapılmalıdır.

15

Tıbbi cihazların bölüm bazında envanteribulunmalıdır.

 

Tıbbi cihazların bakım, onarım, ölçme, ayar ve kalibrasyonlarına yönelik plan bulunmalı,

 

oPlan dahilinde cihazların ölçme, ayar ve kalibrasyonları yapılmalıdır.

 

Kalibrasyonu yapılan cihazların kalibrasyon etiketi bulunmalıdır. Etikette;

 

oKalibrasyonu yapan firmanın adı,

 

oKalibrasyon tarihi,

 

oGeçerlilik süresi,

 

oSertifika numarası bulunmalıdır.

 

Hastanenin temizliğine yönelik düzenleme yapılmalıdır.

15

Bölüm bazında temizlik planı bulunmalıdır.

 

Risk düzeylerine göre temizlik kuralları belirlenmelidir.

 

Temizlik malzemeleri ve malzemelerin kullanımı ile ilgili kurallar belirlenmelidir.

 

Tüm kapalı ve açık alanların temizlikleri kontrol edilmelidir.

 

oKontrol aralıkları,

 

oKontrol sorumluları belirlenmelidir.

 

Kişisel temizlik alanlarına yönelik düzenleme yapılmalıdır.

15

Kişisel temizlik alanlarının kapıları dışarı doğru açılmalıdır.

 

Kişisel temizlik alanlarının temizliği sağlanmalıdır.

 

Kişisel temizlik alanlarında temizlik malzemeleri bulundurulmalı,

 

oSıvı sabun, kâğıt havlu, tuvalet kâğıdı ve poşetli çöp kutusu bulundurulmalıdır.

 

Sıvı sabun kaplarının üstüne ekleme yapılmamalı,

 

oBoşalan sabunluk yıkanıp iyice kurutulduktan sonra tekrar doldurulmalıdır.

 

Hasta mahremiyetini sağlamaya yönelik düzenlemeler bulunmalıdır.

10

El hijyenini sağlamaya yönelik malzeme bulunmalıdır.

15

Sağlık hizmeti sunulan alanlarda alkol bazlı el antiseptikleri bulunmalıdır.

 

Atıkların kaynağında ayrıştırılmasına yönelik düzenleme yapılmalıdır.

15

Her bölüm için atıklar belirlenmelidir.

 

Uygun atık kutuları kullanılmalıdır.

 

22 Kasım 2023